Hof van Busleyden Mechelen

Ga je een artikel schrijven over mode en design in Antwerpen? Een televisie-item maken over een vespatour in Gent? Of ben je op zoek naar beeldmateriaal of content over Vlaanderen en Brussel voor je website? De afdeling Pers & PR helpt je graag verder!

Voor al je mediavragen kun je bij ons terecht. Mail hiervoor naar pers@toerismevlaanderen.nl of bel ons via het nummer +31 (0)70 416 81 15/6.

Ontdek hieronder de toppers van 2018 !

Adriaen Brouwer - meester van emoties

Adriaen Brouwer
15 september - 16 december 2018

Het MOU, museum van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen, organiseert in 2018 een ambitieuze tentoonstelling over de schilder Adriaen Brouwer (1606 Oudenaarde - 1638, Antwerpen), tijdgenoot van Pieter Paul Rubens.

Meer informatie op www.mou-oudenaarde.be

Gloednieuw chocolademuseum in Antwerpen heet Chocolate Nation

Chocolate Nation

Komende winter opent in Antwerpen, recht tegenover het Centraal Station, de nieuwste attractie van ‘t Stad: Chocolate Nation. Een innovatief belevings-museum van ruim 4.000m2 dat volledig gewijd is aan onze wereldberoemde Belgische chocolade. Een multi-sensorische reis die het verhaal van Belgische chocolade vertelt, bezoekers vele variaties Belgische chocolade laat proeven en zal betoveren en verbazen.

Meer info op: www.thebelgianchocolateexperience.be

Vlaanderen voor het hele gezin

ZOO Antwerpen

Een warm thuisgevoel, maar dan op reis. De ideale familievakantie biedt alles om met een gerust hart op pad te gaan, met praktische voorzieningen binnen handbereik en vol vertrouwen in een geslaagde uitstap. We reiken graag een aantal suggesties voor culturele activiteiten aan. Want zeg nu zelf, Vlaanderen heeft toch alles in huis?

Kijk maar eens in deze vernieuwde inspiratiebrochure.

De Arenbergs. Europese adel. Prinselijke verzameling

Arenberg
26 oktober 2018 – 20 januari 2019

De familie Arenberg had landgoederen over heel Europa, maar een van hun voornaamste verblijfplaatsen was het prachtige Arenbergkasteel in Heverlee, vlak bij Leuven, vandaag de riante en groene campus van de KU Leuven.
Een prestigieuze tentoonstelling in M-Museum Leuven vertelt hun verhaal, maar vooral dat van hun collectie.

Meer informatie op www.mleuven.be

Slotjaar herdenking Groote Oorlog in Vlaanderen

Coming World Remember Me Sculpture

Tijdens de periode 2014-2018 nemen duizenden mensen verspreid over Vlaanderen en de rest van de wereld deel aan de ‘making of’ van de land art-installatie‘ ComingWorldRememberMe’ door 600.000 beeldjes in klei te boetseren. Daarbij staat elk beeldje voor een van de 600.000 slachtoffers die het leven lieten ten gevolge van de Eerste Wereldoorlog in België. Zo worden verschillende nationaliteiten en generaties verenigd in de herdenking.

Meer informatie op www.flandersfields.be

Opening DIVA, Antwerp Home of Diamonds

Antwerpen diamant

Begin mei 2018 opende in het historisch centrum van Antwerpen DIVA, een unieke publieksbeleving rond de betoverende wereld van diamanten, juwelen en edelsmeedkunst in de stad. Om het verhaal van DIVA te vertellen, worden stukken uit de voormalige musea voor Diamant en Zilver tentoongesteld, aangevuld met stukken in bruikleen. DIVA is een heuse interactieve diamant in de stad Antwerpen. Je kunt er de mooiste diamanten bewonderen en over de geschiedenis van Antwerpen als wereldcentrum voor de diamanthandel leren.

Opening museum Hof van Busleyden

Hof van Busleyden Mechelen

Vanaf juni 2018 leeft de Bourgondische Nederlanden voort in het nieuwe Museum Hof van Busleyden. In een statig 16e-eeuws stadspaleis leer je hoe de Bourgondische hofcultuur nog aanwezig is in de hedendaagse stad. Dit was een belangrijke culturele en politieke periode voor Mechelen en de Nederlanden. Te zien zijn authentieke topstukken van Vlaamse en andere meesters. Ook ontdek je er de nalatenschap van historische beroemdheden zoals Karel de Stoute, Keizer Karel V, Margaretha van Oostenrijk, Petrus Alamire en Thomas More.

Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert

Antwerpen, Rubens Huis interieur © Tomas Kubes
Juni 2018 - januari 2019

Antwerpen is een barokke stad. Zonder enige twijfel de meest uitgesproken barokke stad van de Lage Landen. Tijdens 'Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert' pakt de stad uit met een gedurfd en overdadig programma dat oude en nieuwe barok doet clashen en borrelen. Wat als je historische barok in contact brengt met hedendaagse barokmeesters?

Heropening Africamuseum in Tervuren

Park van Tervuren - (c)KMMA, Jan Crab
Na vijf jaar van renovatie zal op 1 december a.s. het beroemde Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren (nabij Brussel) zijn deuren openen. Het imposante monumentale gebouw (naar ontwerp van het Petit Palais in Parijs) biedt op meer dan 4.500m² ruimte voor de buitengewone collectie en de geschiedenisvertelling van Centraal-Afrika.

Meer informatie op www.africamuseum.be